Skoleklasse_konsulent_l__rer_Jeppe_Bj__rn_Vejl___Ritzau_Scanpix_1650_px
Færre lærere videreuddanner sig - det bringer central målsætning i folkeskolereformen i fare Foto: Jeppe Bjørn Vejlø/Ritzau Scanpix

Antallet af lærere, der efteruddanner sig i fag, er dalet markant

22. feb 2021, 16:55
Det går markant langsommere mod målet om fuld kompetencedækning i folkeskolen. Antallet af lærere, der efteruddanner sig i et fag, er faldet – vel at mærke før corona-nedlukningen.

Denne artikel er oprindeligt bragt på Folkeskolen.dk og bliver publiceret på A4 som en del af et samarbejde. Artiklen er redaktionelt udvalgt og bearbejdet af A4.

Antallet af lærere, der sætter sig på skolebænken for at få undervisningskompetence i et ekstra fag, er dalet markant, viser nye tal fra professionshøjskolerne. Det skriver Folkeskolen.dk.

Tallene viser, at der er sket et fald på 24 procent i efteruddannelsesaktiviteterne fra 4.183 deltagere i 2017/2018 til 3.192 deltagere i 2018/2019, fremgår det af et notat fra Uddannelses- og Forskningsministeriet.

LÆS OGSÅ: Kun halvdelen af overenskomst-milliard til efteruddannelse er brugt på formålet: 'Vi har selvfølgelig et ansvar'

Fagene dansk og natur/teknologi har haft det største fald i lærernes efteruddannelsesaktivitet.

Det markante fald sker til trods for, at den daværende regering og KL i 2014 afsatte en milliard kroner til efteruddannelse i kølvandet på folkeskolereformen og i den forbindelse aftalte en målsætning om, at 95 procent af alle timer i folkeskolen skal varetages af en lærer med linjefag eller tilsvarende kompetence i det pågældende fag.

LÆS OGSÅ: Undersøgelse: Det kan betale sig at efteruddanne sig - men ikke for alle

Oprindeligt skulle den målsætning allerede have været opfyldt sidste år, men siden er tidsfristen blevet udskudt til 2025.

Læs hele historien på Folkeskolen.dk